reklama

Demonštrácia proti Bushovi bola skvelá

Demonštrácia na Hviezdoslavovom námestí počas prejavu prezidenta Busha na ktorej som mal tú česť sa zúčastniť, sa mi páčila jednak zo subjektívneho hľadiska, tak ma potešila i z objektívneho. Objektívne vzaté bol najdôležitejší enormný záujem o ňu zo strany svetových medií -Bushovi ani Dzurindovi teda nevyšlo prezentovať Slovákov ako stádo idúce za nimy dvoma. Len o moju osobu prejavilo záujem 6 zahraničných televíznych štábov. Pozoruhodný bol nezáujem polície a ďalších zložiek o veľkú cestovnú tašku, ktorú odložil za lavičku pre ambasádou USA starší muž a potom odišiel.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (129)
Obrázok blogu

Začiatok nevyzeral dobre. Vstupenky rozdávané cez tie "pravé" organizácie tak aby sa nedostali do rúk ľudom, ktorý majú kritický názor na politiku prezidenta USA -mne sa do rúk tak či tak dostali, dokonca tie do najstráženejšieho sektora, ale radšej som ich nepoužil nakoľko som chcel protestovať a nie robiť štatistu. Zastrašovanie a upieranie základných práv zasa malo poslúžiť ako blok pre tých čo by predsa len chceli vyjadriť svoj názor. Z tohto dôvodu ma aj počet 100-150 ľudí veľmi príjemne prekvapil.

Samotné zhromaždenie nebolo nijak vopred organizované alebo koordinované (nakoniec sa tam zlialo dohromady niekoľko pôvodne nezávislých skupín a skupiniek), o to úžasnejšie bolo ako hladko a zároveň efektívne prebehlo. Po úvodnom rozvinutí transparentu "Go away" len niekoľko metrov od budovy amerického veľvyslanectva sa o demonštrujúcich začali zaujímať novinári a objektívmi a mikrofónmi sa to len tak hemžilo. Pribudlo samozrejme aj zopár "tajných" -ozaj prečo sa tak volajú keď všetci vedeli kto sú a čo tam chcú kedže pôsobili ako slony v porceláne, 30-40 ročný muži v páperových bundách a rovnakých čapiciach v skupinkách po dvoch alebo troch sústavne sa pozerajúci do zeme a akože si kopajúci do snehu (ktovie možno majú vo vycvíku kopanie snehu). Po chvíli sa jedna z najaktívnejších demonštrantiek začala snažiť všetkých "nahnať" na jedno miesto. Podarilo sa a dokonca ako pôsobivo. Stáli sme ako ľudská reťaz na obidvoch stranách zadnej časti Hviezdoslavovho námestia držiac protivojnové a ekologické heslá, tak, že väčšina prichádzajúcich (cez vstup od Bibiany) nás nemohla nevidieť a bola s týmito heslami konfrontovaná. Bolo zaujímave sledovať ich pohľady, väčšinou boli neutrálne, mnohý sa čudovali, niektorí sa smiali a čo bolo krásne, niektorí sa chceli pridať a pýtali si tiež transparenty. Najmenej bolo tých čo nesúhlasili, možno tak jeden z päťsto. V každom prípade všetci sa museli aspoň na chvíľku zamyslieť nad tým čo videli.

Tesne pred začiatkom Bushovho prejavu ľudia prestali chodiť a tak sme sa presunuli bližšie k zátarasom a poťažmo aj k Georgeovi, veď to bol on komu bolo určené naše posolstvo. Na toto -znova veľmi efektne- poslúžil altánok v prostriedku námestia. Dôkazom, že proti Bushovi sú len zarytí antiamerikanisti bol dobreoblečený američan v stredných rokoch, ktorý si odo mňa pýtal trasparentkedže sa chcel pridať (ako dobre, že som ich mal aj do zásoby).Pitoreskné zasa bolo keď sa ľudia za policajnými zátarasami -pred altánkom- obracali kpánovi prezidentovi zadkom a radšej sledovali dianie v ňom. Altánok ako vyvýšené miesto bol vhodný na rozprestretie transparentov, keď prezident Bush protesty nepočul (ako som sa dozvedel, na tribúne bolo počuť len pískanie keď spomenul vojnu v Iraku) tak ich musel aspoň vidieť. Heslá "War is your job", "Go away" alebo "Save climate" a ďalšie boli od neho vzdialené 150-200 metrov. Takto blízko sa k nemu demonštranti nedostali už niekoľko rokov (v USA systematicky zabraňujú počas jeho ciest prístup protestujúcim a obvykle ich "vydelia" niekde dostatočne ďaleko do tzv. free-speech-zones). Demonštranti v nemeckom Mainzi včera, mohli o takomto niečom len snívať, od G. W. Busha boli úplne odrezaný ako priestorovo tak aj vizuálne nakoľko aj cestu z limuzíny do paláca absolvoval vnútrom špeciálneho stanu. Pán prezident tak konečne okrem červených kobercov, pancierovaných limuzín a barokových palácov videl aj realitu. Toto bol asi hlavný dôvod enormného záujmu médií o demonštráciu. V určitej chvíli som mal pocit, že "vzadu" je viac novinárov ako "vpredu". Len o moju osobu a môj transparent prejavilo záujem 6 (!) zahraničných televíznych štábov, intreview som dal dvom rádiostaniciam a bol som za 3 hodiny cieľom minimálne 50 objektívov (ktovie či medzi nimi boli aj SIS-kári, ktorí pre "pracovné povinnosti" nemohli vypovedať na súde s I. Lexom). Jedno interview som dokonca poskytol ešte cestou z demonštrácie do istého bratislavského podniku na "after-party".

Celé by sa mi to zdalo smiešne (kto už som ja, že si zaslúžim takú pozornosť) keby nešlo o niečo dôležitejšie a to aby Slovensko neostalo v hanbe. Protestovať som išiel preto lebo som to cítil ako svoju morálnu povinnosť voči tomu čo robí prezident Bush a ako mu nato naša vláda servilne pritakáva. Bush tu spravil takéto teátro s prejavom lebo chcel ukázať, že "nová Európa" je za ním, jednoducho povedané, že sme stádo bez názoru, ktoré USA všetko zožere. Nebyť demonštrácie to jediné čo média o Bushovom pobyte/prejave prinesú by boli zábery na jednoliaty dav s jednoliatymi vlajočkami akoby zo Severnej Kórei -výtajúc veľkého vodcu. Naštastie táto demonštrácia rovnako ako aj aktivisti Greenpeace, ktorý umiestnili veľkolepý transparent na nábreží Dunaja a tí ktorí prenikli priamo k Bushovi na pár metrov tomuto urobili prietrž (jeden dokonca stál s transparentom tak blízko, že sa pán prezident nevyhol priamemu očnému kontaktu). Pokým slovenské médiá informujú najmä o tom začo Bush Slovákom ďakoval, o vízach, kedy mal rukavice, čo mala jeho žena oblečené a podobne. Zahraničné média -samozrejme po rokovaniach s Putinom- zaujímali najmä demonštranti. Z tohto hľadiska nie je dôležité, že v správach bol záber na moju osobu dlhší ako záber na osobu premiéra Dzurindu, ale to čo stálo na transparente, ktorý som v tej chvíli držal v ruke a aké posolstvo to dalo svetu o Slovensku. Rovnako nie je dôležité, že z rádia som hovoril o bushovej politike ja, ale to čo som povedal a že to ukázalo, že aj na Slovensku existuje niečo ako vlastný názor a že sme po 89-tom len nevymenili veľkého brata z Moskvy za veľkého brata z Washingtonu.

Akcia sa mi veľmi páčila aj z čisto subjektívneho hľadiska, jednak preto, že prebehla bez násilia a eskalácií (nebyť jednoho opitého bezdomovca čo sa chcel hádať a jednej babky-demokratky čo mi chcela ukradnúť transparent veril by som že aj v Bratislave sa dá mierumilovne protestovať). Nemenej sa mi páčila príjemná a kreatívna atmosféra, napríklad nápad z igelitovými vreckami na hlavách ako majú väzni na Guantaname a v Abu Ghraib ako vyjadrenie myšlienky "nechceme vašu slobodu pán Bush" by bol sám o sebe hoden nejakého performance artu. Stretnutie s novými ľudmi, komunikácia v (rozrastajúcej) sa príjemnej spoločnosti v ktorej som tieto 3 hodiny strávil takisto pôsobili blahodárne na moju auru.

Celkovo ma najviac zarazil fakt, že nikomu nebola podozrivá veľká cestovná taška, ktorú za lavičku, teda hneď pred plot za ktorým stáli policajti, len niekoľko metrov od amerického veľvyslanectva položil muž v stredných rokov a potom odišiel. Keby som nepočul všetky tie veľkohubé vyjadrenia o najbezpečnejšom meste na svete a podobne alebo nevidel, že je priamo v zornom poli minimálne 10 policajtov tak by som sa nečudoval. Taška tam ležala bez povšimnutia niekoľko -vzhľadom na okolnosti- dlhých minút. Keď som toto mieste videl asi po 20 minútach už tam nebola a počul som, že si ju vraj vzal ten istý pán, ktorý ju tam položil. Netuším čo to malo znamenať, len dúfam, že nikto nepríde k ujme tak ako neprišiel dnes ani zajtra kedže tu ešte máme Vladimíra (Ras)Putina.

Peter Weisenbacher

Peter Weisenbacher

Bloger 
  • Počet článkov:  152
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Bratislavčan, ktorý sa pamätá na socializmus, ktorý sa venuje počítačom a bol na internete už pred 15 rokmi, ale prechodil viac galérii a múzei ako hral 3D hier a je kritický voči technológiám, médiám a politike. Zoznam autorových rubrík:  KultúraPočítačePolitikaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu